O dojazde elektromobilov sa píše útržkovite v mnohých článkoch v tlači. Ide zvyčajne o „bombastické“ novinky v tomto obore. Chýbajú tu však informácie o výkone motora, kapacite akumulátorov, rekuperácií energii a ďalšie, ktoré by poskytli ucelený pohľad na túto problematiku. Nasledujúce výpočty vychádzajú z množstva útržkovitých informácií z mnohých článkov. K jeho napísaniu ma inšpiroval článok Samsung predstavil batériu pre elektromobily. Za 20 minút nabíjania ponúkne dojazd 500 km. ( Neviem si predstaviť, že by som do nádrže dnešného štandardného automobilu tankoval palivo 20 minút aby som mohol na ňom prejsť 500 km. )
Ako je to s dobíjaním batérií elektromobilov? Stretávame sa s množstvom článkov, ktoré ponúkajú dobitie batérie na pár sto kilometrov v priebehu pár minút. Pár minút nie je presný výraz, ale povedzme že. V článku Koľko energie si vyžaduje jazda autom? sme sa venovali otázke, či je možné prejsť 500 km na jedno nabitie akumulátorov s kapacitou 192 kWh. Nevyvraciam, ale ani nepotvrdzujem toto tvrdenie, aj keď ja osobne som skorej pesimista.
Takmer denne sa stretávame s novými rekordmi v dojazde elektromobilov. Čísla, ktoré sa v týchto článkoch objavujú sú naozaj zaujímavé, v mnohých prípadoch až dych berúce. Až pri hlbšom pátraní sa človek dopracuje k realite. Tá je však od prezentovaných údajov na míle vzdialená. Ako je to teda s týmito vozidlami v skutočnosti?
Elektromobil je prezentovaný ako ekologický a ekonomický dopravný prostriedok už neďalekej budúcnosti. Elektrická energia sa prezentuje ako čistá energia s minimálnym dopadom na životné prostredie. Tak isto je prechod na elektromobily prezentovaný ako bezproblémový. Je to však naozaj tak? Pozrime sa na to, čo nás môže v tomto smere nepríjemne prekvapiť.
Elektromobil a akumulátor sú dve neoddeliteľné veci. Akumulátory sú nádržou energie, ktorá je zodpovedná za jeho pohyb. (Hybridy v tomto momente nechávam bokom.) Väčšina akumulátorov je postavená na technológii využívajúcej Lítium. Takmer každý mesiac sa objaví informácia o tom, ako ich kapacita, ako aj rýchlosť nabíjania rastie. Čo nám dokážu tieto akumulátory ponúknuť? Kde sú ich limity?
Žiaden zdroj energie nie je bezodný, ani vesmír. O to skorej vyčerpáme energiu akumulátorov automobilu podľa Murphyho zákonov práve v čase, keď ju najviac potrebujeme. Bohužiaľ, na havarijnú službu alebo dobrosrdečného vodiča sa už spoľahnúť nedá. Ono totiž nie je také jednoduché dobiť batériu elektromobilu v niekoľko kilometrovej kolóne, ako doliať nejaký ten liter benzínu či nafty do nádrže. Budeme sa musieť spoľahnúť na hustú sieť nabíjacích staníc. Ale ani to nemusí riešiť náš problém. Prečo?
Dopravné zápchy u nás trvajú maximálne niekoľko hodín, čo nevyzerá až tak katastrofálne. Až na stratu času. Z času na čas sa stane, že vodičom pri nekonečnom postupe krok za krokom dôjde palivo. Riešenie je relatívne jednoduché. Niekto má v kufri bandasku, nad iným sa zľutuje iný vodič, prípadne si zavoláme asistenčnú službu a tá nám palivo privezie. (Aj keď v zápche sa to ťažko predstavuje.) Poďme sa pozrieť na rozvinutý svet. Do krajín, ktoré sú pokladané za svetových lídrov. Mám na mysli USA, Čína, Nemecko, Francúzsko ...
Výrobcovia, ale aj predajcovia elektromobilov (EV) sa nám snažia nahovoriť, že EV neprodukujú žiadne znečistenie. Je to však naozaj tak? Vážne o tom pochybujem. Musím ale uznať, že v istom slova zmysle majú pravdu. Počas jazdy nie sú do ovzdušia vypúšťané žiadne škodliviny. To však neznamená, že by ich EV nemalo na svedomí. O ich množstve svedčí skutočnosť, že bol v niektorých ázijských krajinách zakázaný predaj vozidiel Tesla. [treba dohľadať zdroj]
V článku Výmena batérií namiesto nabíjania. Elektroautá sa môžu zmeniť [1] rozoberajú otázku rýchleho dodania energii elektromobilu. Ako sa tu píše „Patentový úrad ukázal ďalšiu z prihlášok Tesly, ktorá sa zameriava na výmenu akumulátorov v elektroautách. Nové technické vybavenie má na špecializovaných pracoviskách umožniť, aby sa výmena uskutočnila v priebehu desiatok minút.“ Akú má táto myšlienka šancu na úspech? Nie je to prvý krát, čo sa o tom uvažuje. Teraz si to chránia patentom.
Samovznietenie vozidla je asi jedna z posledných veci, ktorú človek za volantom očakáva. Bohužiaľ sa to stáva a to u všetkých typov motorových vozidiel. V júni prišlo k prvému samovznieteniu vozidla Tesla Modelu S.
Elektromobil. Ekologické vozidlo budúcnosti. Vozidlo z 0% CO2 emisiami. Aspoň to o ňom tvrdia. Na jeho nákup mi prispeje štát. Ušetrím pár tisíc pri jeho kúpe. Navyše si môžem povedať, že sa správam zodpovedne k životnému prostrediu. Tak: „Prečo si ho nekúpiť?“
Achillovou pätou elektromobilov dneška sú batérie. Majú dva vážne nedostatky. Prvým je ich kapacita a druhým rýchlosť ich nabíjania. Ľudstvo pozerá s nádejou do budúcnosti s tým, že oba tieto problémy budú v krátkom časovom horizonte vyriešené. Na jednej strane sledujeme ako sa v laboratóriách rodia nové typy batérií, schopných absorbovať čoraz viac energie. Na druhej strane sa objavujú vízie ako tieto batérie nabiť v čo najkratšom čase. A práve rýchlosť nabíjania pokladám za problém, ktorého riešenie nás bude ešte dlho prenasledovať.
O podpore a urýchlení nástupu elektromobilov sa dočítame takmer denne. Ako to aktuálne vyzerá? Kam sa uberáme?
Výrobcovia elektromobilov nám prezentujú viac či menej uveriteľné údaje o dojazde vozidla. Aby sme sa mohli presunúť z miesta na miesto, musíme na to vynaložiť energiu. Platia tu striktne fyzikálne zákony. A tie platia rovnako pre všetky telesá vo vesmíre, od atómov po galaxie. Pozrime sa na množstvo energie potrebnej na pohyb automobilu cez platné fyzikálne zákony. Nebude to nič náročné. Vystačíme si s fyzikou strednej školy.
Ak sa bavíme o elektromobiloch, takmer vždy sa dostaneme k otázke „tankovania“. Sme postavení pred dva problémy: Kde? Ako rýchlo?
|